Det sunde skoleliv

Princip for det sunde skoleliv på Thorning Skole

Formål:

• Vi ønsker elever som har en sund skolehverdag og er bevidste om hvad sund kost gør for indlæringen

• Vi ønsker elever som gerne vil bevæge sig, og skolen understøtter mulighederne for bevægelse i skoletiden

Princip
Skolens dagligdag skal afspejle princippet. Eksempelvis i de undervisningsemner, der planlægges både i enkeltfag samt i projekter. Skoleboden skal ligeledes tilstræbe et sundt indhold.

Kost:

• Skolen sætter tid og rum af til at kunne skabe en rolig stund omkring madpakkespisningen hver dag i hver klasse gennem hele skoleforløbet. Læreren bliver hos klassen og sørger for at rammerne er i orden omkring spisesituationen.

• Udvalget i skolens bod er tænkt som et supplement til madpakken. Skolens bod og specialklassernes salg af pølsehorn ses som en aktivitet, hvor eleverne er med til at arbejde på at skaffe finansiering til lejrskole. Der sættes maksimum på hvor mange stk., der kan købes af eksempelvis pølsehorn, æbleskiver, cacaomælk.

• Igennem hele skoleforløbet er der temaer om sund kost, hvor formålet er en bevidstgørelse af sammenhængen mellem læring og sund levevis.

• Det sunde skoleliv indgår som debatemne på forældremøder

• Sundhedsplejersken underviser /vejleder om det gode liv.

• Skolen er SLIK, KAGE, CHIPS, SODAVAND og ENERGIDRIK fri zone. (dog ikke ved festlige lejligheder som fødselsdage, højtider og skolefester).

Revideret marts 2022